みんなもっと繋がろう!Meet Your USkJ Friends: Interview with USkJ Organizer Shin Kitagawa
自画像 (Self Portrait): Shin Kitagawa |
USKJコアメンバーの一人として日本のアーバンスケッチャーズシーンを大いに盛り上げているシンさん。元々東京でご近所に住んでいたことが今回のインタビューに関するやり取りで分かったのですが、その当時は知り合いではなく、遠く沖縄に引っ越して初めてオンラインで知り合って、今は九州の天草にいながら刺激を受けています。
Shin-san is one of the organizers of USKJ. He lives in Tokyo and is spreading his good vibes and inspiration all over Japan all the way to Amakusa where I live.
なんとなく歩く道が交差して、知り合うべくして知り合う人というのがいるのだなあと最近とみに思いますが、こんなご時世でも、そして実際には一度もお会いしたことがなくてもそれを可能にしてくれるインターネットやSNSの存在を本当にありがたく思います。
There are people who your paths cross somehow and it feels like were meant to be friends, but I am grateful that this is made possible by the internet and SNS, even in the current situation where it is difficult to actually meet.
そういうわけで、先日まさに私もシンさんにお聞きしたいなあと思うような内容を『Meet USKJ friends』という企画でインタビューしていただいたので、今度は私がその質問に少し聞きたいことをプラスしてインタビューさせてもらいました。
So I am very happy that I was able to interview him with the same questions he was kind enough to ask me first as part of the “Meet USKJ friends” project, because these were the things that I wanted to know about him too.
(English Version follows)
1、アーバンスケッチャージャパンにはいつから参加し、それは主にどの形態ですか?
USkJの呼びかけたイベントに初めて参加したのは2017年の11月、WWSC (world wide sketch crawl)のイベントとUSk global 24h sketch walkが重なった時だったでしょうか? それ以降、いくつか集まりがあるときに参加して、もう少し活動を本格化したほうが良いね?という話になり、現在のようなコアメンバーなどを集めミーティングしたりする形式にしました。
参加形態は基本的にはコアの一人として、結構うるさく問題提起したりしています(笑)。変なところで熱くて周りがついてこれない感がありますが、その逆に、ちゃんとしなきゃ…というところでルーズなのかな?(おい!)
一番よく使うプラットフォームはInstagramです。たまにUSkJのブログでも書いています。昨年から始まった定例スケッチ会には都合が許す限り参加しましたが、それでも6回ほどでした。
2、人や景色、何をスケッチするのが好きですか?また、スケッチをしている最中どんな事を考えていますか?
僕はもともとカフェでお茶しながら時間を過ごし、その場で見る他のお客さんたちを描くのが好きで、そこが始まりですね。学生時代カナダにいたので、向こうの広めのカフェとかはほんとに居心地がよく、スケッチとお茶を楽しむ場として最高でした。なので、基本は人の動作?何かをしている様を描くのが好き。
描いている対象から受ける印象や、自分がピックアップした雰囲気を残したいな、と思いながら描いてますかね?あとは「描き終わるまで動かないでくれ〜」とか考えてる?(笑)
デッサン会の後で |
新年ドリンク&ドロー(飲んで描こう会) |
電車の中で |
3、アーバンスケッチを始めてから、スケッチがあなたの日常に何をもたらしましたか?
もともと絵が好きだったので、絵を描く、描ける、というクオリティーは自分のアイデンティティーの大きな一部であり、他の分野であまり自信がなかった頃は、それに支えられて生きてきたのはありますね。
カフェで一人スケッチをしたりするのも楽しかったですが、USkのようなコミュニティーで同じようなことをしている仲間たちと繋がり、刺激し合えるようになったのは大きいですね。
4、アーバンスケッチャージャパンでの活動として、今後どんなことをしていきたいですか?(地元地域、グループ全体への提案、SNSでの活動など)あれば。
USkJに参加してコア会的なものを作り、もっと普及活動しよう!という思いでやってきた結果、お陰様で徐々に認知度や参加率も増えてきました。これからはそれをもっとオープンなものにして、「定例会があるから参加する」といった流れではなく、仲間たちの自主的な活動からも派生して広がる形にできないか?とか考えています。
個人的にはワークショップやデモ、何か自分が提供できるモノの見方やアイデアを、教えたりアドバイスすることができたらなぁと思っています。
5、アーバンスケッチャーズのコミュニティー(全世界)で好きななあるいは憧れのスケッチャーがいましたら、3名ほど教えて下さい。
僕のもともとのスケッチがカフェから始まってるのもそうですが、スケッチはやはり正確さというより「その場のノリ」を伝えたいと思っていて、そういう表現をしてくるこの三人にはいつも片思いのようなトキメキを感じています。
6、普段どんな道具を使っていますか?
スケッチブックはStillman&BirnのAlphaシリーズ。一時期これのランドスケープタイプにハマってましたが、最近は普通のポートレートタイプです。あとはカジュアルに持ち歩ける小さめのものとして、マルマンのGlyphyという正方形の物。
画材(ペン)のスケッチ |
ペンはいろいろですが、一軍にはパラレルペン、呉竹ZIGのカリグラフィーマーカー、ふででまんねんに、Lamyといった具合でしょうか?最近は水彩色鉛筆もよく使います。最近気づいたことは、道具にこだわることは同時に自分の幅をリミットすることにもなるなぁ、ということですね。なので、本当はもっと何も考えず、そのへんに落ちてるペンとかでも描けるようにしたい。
絵の具に関しては今はホルベインのアーティストカラーに落ち着いてます。それまではウィンザー&ニュートンで少しセレブ感を味わいましたが、 値段も高いので考え直しました。ホルベインは国産で値段も手頃だし、発色もなんだか落ち着くなぁ、という感じで。他にホワイトナイトやダニエルスミスなんかも好きですが、最近はホルベインで足りちゃってるかな。
筆は今まで水筆なるものを使ってきましたが、もうホント、いい加減卒業することを誓います(笑)現場でササーっと水彩の色塗りができるため、本当に便利で使っていました。が!やはり、本物の筆を使うとその違いに膝から崩れ落ちるほどの衝撃を受けます。
以前もそれに気づいて、これからはホンモノの筆だ!とか言っていたのに、いつの間にか楽な水筆に戻っていて…というのを繰り返し、今日に至ります。いや、もう筆はちゃんとした普通のを使います、ほんとに(笑)
7、絵を描くとき音楽を聴きますか?イエスなら、どんな音楽を聴くのが好きか教えてください。
だいたい何かしら流れてる状態で描いてますね。昨日もノートに「play some good music and draw(良い音楽を聴きながら絵を描こう)」って書いたばかりでした。今までだったら「このジャンル!」ってすぐに言えたんですが、最近は好みの雰囲気の曲をプレイリスト化してくれるSpotifyにお任せで、そればかり流してたり。
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1E3537JcK1fVfV?si=TQRHk4IuQouXTLx5cNUeow
自分一人で何かしてる時はジャズとか、ラウンジ系の落ち着いてるけどビートが感じられるものが多いかな?
昨年のすみジャズで |
去年の8月の定例会、すみだジャズフェスティバルの様な屋外でのフェスやライブなど、その場の空気感や音楽に包まれて描くのは自分のその時の『楽しい!!』という感情も絵にでますし、記憶としても深く残るのでまたやりたいですね。今年は残念ながら「すみジャズ」も中止になってしまいましたが。。。(泣)
8、1番初めに絵を描こうと思ったきっかけは何ですか?あと、好きなアーバンスケッチャーにプラスして、好きな歴史的画家も3名ほど教えてください。
まだ字も読めない頃、父親が僕の持ち物に名前の代わりに似顔絵を描いてくれたりしたのが、「絵」というものとの最初の接触かもしれないですね?先ほどの質問でも応えましたが、「絵を描く」ということが自分のアイデンティティーに直結していた部分があるので、「描くこと」は自分の安心できる領域?逃げ道でもあり、助けでもありましたね。
スケッチに関しては、まやさんもご存知のダニー・グレゴリーも影響を受けているダン・プライスの「Moonlight Chronicles」を手に取ってからですね。きっとダニーと僕がダン・プライスにガーーン!とやられたのは同時期だと思います(笑)
正直、固有名詞が上げられるほど歴史的画家のことを知らないので、、、。ピカソとかゴーギャンとか大御所の名前しか思い出せない(笑)
近代のアーティストでは日本ではそんなに知名度がないかも知れませんが、Corita Kentの版画とか。その色使いや構図は衝撃的で憧れますね。スケッチとは別ジャンルですが、こういうところからもインスピレーションを受けています。
いかがでしたか?
私はDan PriceやCorinna Kentのことを知らなかったので、本を探してみようかなーとワクワクしています。それに、シンさんのプレイリストも嬉しいですね。私は基本グランジ世代なので、知らない曲ばかりで色々聞いてみるのが楽しみです。好きな音楽を知ると、その人の描く絵とあっていて、また改めて絵もちょっと違って見えたりして面白いですね。
そして、シンさんが今後の展開のところで言っていたように、コアメンバーによるワークショップとか、オンラインで気軽に参加できる一緒に描こうイベントとかが日本語で開催されれば、やってみたいけどどこから始めたらいいんだろうっていう人も参加できたりして、ますます日本でもアーバンスケッチが広まりそうで楽しみです。
■English version starts here■
Self portrait |
1, Since when are you participating USk Japan, and on which platforms?
It was when we had something called “USk global 24h sketch walk”, back in November of 2017. Before that, I was only sketching solo. After that event, I joined a couple of more sketch outings and eventually asked Kumi to form something of “core members” to further manage the group. We asked our regulars and started to have real meetings and all. That’s how we took off.
I mainly use Instagram. And also write USk Japan Blog when I feel like it.
2, What subject matter do you like to sketch the most, and what are you thinking while sketching?
I started sketching while I was in Canada some 20 years ago. I liked being in a café, drinking coffee, observing people, and sketching them. So basically I like sketching people. Capturing people in the middle of their actions.
So, naturally what I would be thinking while I am drawing is like “Oh, please don’t move till I finish this pose.” But yes, I like to express or capture the mood or excitement that I picked up at the scene on paper. So in the sense, accuracy or details are secondary to me.
3, How has urban sketching changed your life?
Since I liked drawing from the beginning (I was born holding a pen in my hand---just kidding!), the fact that I CAN DRAW was a very big chunk of my own identity. And when I was young and didn’t have much confidence in other activities such as sports or interacting with friends, it helped me a lot.
Though it is always nice to sketch alone in a café, being able to connect with other Urban Sketchers in real life and through SNS is very fascinating. I learned a lot from looking at other people’s sketches, asking questions, and vise versa.
4, What other activities would you like to do with USk Japan?
The main reason I joined and formed a “core group” as USkJ was to get more attention and let people know that we have communities of people around the world, who are connected by sketching.
I was well aware of this activity/movement --- Urban Sketching and wondering why it’s not happening in Japan?
As we formed the core group and with the help of its members, we “officially” started to have monthly outings, drink & draws, and end of the year show & tell event. We even had a collaborative demonstration event with Faber & Castell. So far, I feel we are building momentum and getting traction. Now, I’d like to see other regulars to know that they too, can organize an event and ask other members to join, not just attending the official event that we plan for them. I’d like to see that happening within the group and get bigger as a community of like-minded sketchers.
I feel like doing a workshop or demonstration of some sort. It would be nice if I can give some ideas, different, inspiring ways of seeing things to help other sketchers grow and be inspired.
5, Tell us 3 of your favorite sketchers in Urban Sketchers’ community.
Inma Serrano, Marina, and Eleanor.
Like I said I have started sketching in a café, looking at people going by. That root is always within me and what I am into is not to capture the accuracy of the scene but its vibes, how it feels to be there, and the atmosphere of the place. I think these three ladies do that for me. I always feel I want to be in their sketches and roam around.
6, What kind of art materials do you normally use.
I mainly use Stillman & Birn Alpha series sketchbook. I used to dig its landscape format a lot but now I am using the regular portrait format. I also use Maruman Glyphy (sold only in Japan?) square sketchbook for more casual sketches.
For the watercolor paint, I use Holbein Artist Colors (Transparent). I used to use Winsor&Newton (I copied another one of my favorite sketcher Swasky’s color palette at the time) but because they are a bit pricey in Japan, I settled down with Holbein (domestic brand). I like that their color intensity is fairly balanced between colors and that they don’t go crazy when mixed. I also like White Night and Daniell Smith but for now, I am pretty content with Holbein.
For the brushes, I’ve been using one of those water brushes for ages!! I mean it’s so casual and easy to use I just couldn’t get rid of or resist them. But recently, once again, I started to use a real brush at home (since I don’t go out) and realized how different it is to color with a real brush!! I almost fainted lol.
The thing is, I knew this already. I thought I awoke from this bad habit of using a water brush at some point in the past and told myself to use a real brush from now on!! but it didn’t stick? But really, I will be using a real brush from now on LOL.
7, Do you listen to music when you draw? If Yes, What kind of music do you like?
Yes, I usually am playing some music when I am drawing. I wrote “play some good music and draw” in my notebook just yesterday. But the thing is I can’t tell you what I am really listening to these days because I’ve been so relying on my beloved Spotify, the music I listen to are the ones they prepare for me. I can give you the link if you want to give it a try:
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1E3537JcK1fVfV?si=TQRHk4IuQouXTLx5cNUeow
Other than Spotify, I like listening to Jazz and Loungy music. Downtempo but still has its beat, kind of.
Last August, we had our monthly sketch outing at Sumida Jazz Festival and had a blast sketching outside, listening to music and drinking beer, and all that jazz. The excitement in the field of Art is intangible and what we are doing either in music or sketching is a way to make the intangible tangible. We pick up on the excitement, that emotion that you can’t just let pass, into some kind of tangible form, so others can also see or experience them. Being in a music festival was crazy fun and I really love to do that again… (very sad that they had to cancel it this year).
8, What made you decide to draw in the first place?Also, as an addition to your favorite Urban Sketchers, tell us 3 of your favorite historical artists.
When I was a kid and still unable to read, my dad used to draw my portrait to indicate my belongings and I guess that was my first contact with a drawing. As I have said in a previous question, “to be able to draw” was a big part of my own identity. It was like a very comforting territory and functioned as an escape from reality sometimes.
As for “sketching”, I began doing it after I read “Moonlight Chronicles” by Dan Price whom one of your favorite artists Danny Gregory was also strongly influenced by. I guess Danny and I got banged by his “Moonlight Chronicle” sketches/drawings just about the same time.
The only name that I can think of right now when asked about ‘historical artist’ is Matisse. I like Fauvism and its artists. I can emotionally relate to their expressionistic elements.
I also like Abstract Expressionism just before Pop Art came out.
Only other names I can think of are the famous ones like Picasso and Gauguin.
Not really a “historical artist” but more like a modern-day artist but works by Corita Kent is pretty inspiring and mind-blowing to tell you the least. I like her prints and the use of colors, design elements, and messages. It’s not related to sketching but I get inspired by something like that too.
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