Some tips from ”Urban Watercolor Sketching" with Felix Scheinberger - フェリックスから学んだあれこれ

 
 

浅草スケッチウォークでは、なるほどと思うことがたくさんありました。何か参考になればと思い、いくつか書き留めてみました。Here are some tips learned from "Sketch Walk with Felix Scheinberger in Asakusa Tokio 2.Oktober 2023"

Tip No.1)集合時間前に着いて描く Arrive before the meeting time and draw for yourself

これは皆さんよくされているので今さらだけど、この日はFelixも、私も他の多くのメンバーも、それぞれ知らずに早く来て描いていた。良い事は、その場の雰囲気や天候を感じながら、限られた時間で気負わず描けること。その日一番粋なスケッチになることもある。Felix自身もスローダウンでは最初の雷門スケッチを真っ先に披露していた。

This is what everyone often does, and on this day, Felix, myself, and many other members came early and drew without knowing each other. The good thing is that you can draw in a limited time while feeling the atmosphere of the place. It could also make the best sketch of the day.  Felix himself was showing us his first Kaminarimon sketch at Throwdown session.

 

Tip No.2)挨拶がわりに相手の目を見て描く Look closely and draw to say hello!

相手の目を見ながら表情を瞬時に率直に描き留めること。お願いしていないのに数多くの特徴的なポートレートを残してくださった。各地でこれまでいくつの笑顔が描かれたのだろう。。

"Look at me!" he kept saying while drawing our expression closely and honestly. Many impressive portraits were friendly created on this day. How many smiling faces were drawn everywhere he goes..



Felix's drawing of Atsuko san on Felix Scheinbergers geheimes Skizzenbuch - Kinder der Nacht

Shin san
Kumi san
Grover san
Casey san

Tip No.3)ちょっとの色で絵を生かす Color works!

小さなパレットと水筆で、常に現場で色を使おう。紙は何だって塗れる。

With a small palette and a water brush, always try to color.  Any paper will do.


Felix's portrait of me on his book "Urban Watercolor Sketching"

私も電車スケッチで水彩を使ってみた This is my experiment on the train, with a bit of watercolor

Tip No.4)道具を使い分ける(最高の道具を現場で使う意味)Choose the best tools on the street

紙や道具は何だっていい、ということと矛盾するが、 現場で水彩を最大に生かして使うために、街中で惜しみなく好きな紙と水彩道具を使ったっていいのだ。

例えば、紙はアルシュ水彩紙ブロック300gコールドプレス、絵具はシュミンケホラダム、
ペンはファーバーカステル セピア 0.7mm(この太さがコールドプレスに耐えることを発見)、
丸筆は2本、太さを使い分けていた。それに水のカップとティッシュ。歯ブラシの先は絵具を散らす効果に。

Contrary to the idea that paper and tools can be anything, it is nice to use your best choice of paper and watercolor tools on the street in order to make the most out of your watercolor on location.

For our reference, material used:
paper: Arches watercolor paper block 300g cold press
watercolor: Schmincke Horadam
pen: Faber-Castell Pitt artist pen fineliner 0.7mm dark sepia (found this thickness can work on cold press)
2 round brushes of different thickness, a water cup, tissue, and a tip of a toothbrush for scattering paints

Tip No.5)基本の明暗と空模様  1st Wash - light, shadow, and the atmosphere

まずペン画を仕上げ、そのあと紙も絵具もすべて水で濡らしてwet on wetで着彩する手法。

1st Washでは、明(黄色)と暗(青色)と、その混色で、光と陰とちょっと曇りがちな空模様、場の雰囲気を、大雑把に見えるがじつは意図的に、太い筆で大きくトーンを塗り分けていく。この段階では細部にはこだわらないのでメガネもいらない。
 
もちろんペン画を描いたその場で見ながら塗れれば一番だが、それが難しい場合はこのように近い場所で、その場の空気を感じながら印象をのせていくことに意味がある。

Done the pen drawing, then wet the whole paper and all paints with water. Wet on wet.
 
For the 1st Wash, use light (yellow) and dark (blue), and a mixture of both to create light, shadow, a slightly cloudy sky, and the atmosphere of the place. It may seem rough, but it is actually intentionally planned to make tones in a large scale with a thick brush.
No need to wear glasses at this stage, because no attention to details yet.
 
It's best if you can paint on the spot where you drew it, yet it often happens to be difficult. It is still meaningful to paint near where you were, while feeling the atmosphere of the place.

Tip No.6)好きな色であっと言わせる(スケッチがイラストレーションになる瞬間)Surprise yourself with color

唐突に鮮やかなターコイズブルーが塗られた瞬間、えっ?と言う声が漏れた。あそこにあんな色の建物あった?と呟く声も聞こえた。

"Why not?" 「こんな色もアリだよね?」現場スケッチがイラストになった瞬間だ。

そして次のポイントは、"To make an excuse," つじつまを合わせる、あるいはその唐突な色がそれほど唐突でもないことを見せるために、必ず別の場所でも少し使ってバランスをとる。これはデザインではよくやる手法だ。
言ってみれば、いきなり派手な色の帽子だけかぶったら浮くけど、服の一部や靴の色と揃っていたりすると、なんだかコーデしたように見えるのに近い。

The moment bright turquoise suddenly painted, eh? a voice leaked out. Was there a building of that color over there? someone even whispered.
"Why not?" And that was the moment when an on-location sketch became an impressive illustration.
 
And the next step is, "To make an excuse," be sure to balance it out by using a little bit of that color in another place to make sense, or to show that the color isn't so abrupt. This is a common technique in design.
In other words, if you suddenly put on a bright colored hat, you may look strange, but if it matches the color of some of your clothes or shoes, it looks like you're coordinating.
The color match of the 1st Wash. 建物に塗ったターコイズ色を人物の服の色にも飛ばしている

Tip No.7)配色で主役や脇役を決める 2nd Wash - the color to determine the roles of the images

2nd Washでは、より強い色と細い筆を使って、詳細を際立たせ、アクセントを付けていく。1st Washで使わなかった鮮やかなオレンジ色と濃いめの紺色のコントラスト。さらに印象的だったのは、手前の人物にまた別の青色(ウルトラマリンと思われる)を単独で持ってきたことで、この人を絵の主役に持ってきた。もちろんどれが正解ということではないが、実際の色とは異なる配色の使い方によって、見る人に何かを伝えることが出来る。

For the 2nd Wash, more intense colors and thinner brushstrokes were used to bring out details and add accents.  The bright orange color and the dark blue color which were not seen in the 1st wash make the vivid contrast in the 2nd wash. What was even more impressive was that another blue color (probably ultramarine) was solely added to the person in the foreground, making it speak as the main character of the story. Of course, there is no correct answer, but by using your own color scheme that is different from the actual color, you can tell a story to the viewer.
2nd Wash - The point moves to the Ultramarine Blue in the foreground 先ほどのターコイズよりもさらに前方のウルトラマリンに視点が行く

Tip No.8)現場スケッチから生まれる十人十色のデザイン So many sketchers, so many styles

以上のことを私なりに解釈しながら試行錯誤は続くのだが、今回驚いたのは、ドイツから訪れた生徒さんたちがそれぞれFelixに学びながら同じ場所で描きつつ、実に個性的なスケッチをデザインされていたこと。

Trial and error continues in my own way. And what surprised me was that the students from Germany learned from Felix, all sketched together in the same place, and each designed amazingly unique sketches.
 


Tip No.9)なぜスケッチするのか? Why sketch?

人にはカメラで写せないモノやシーンや感情がある。スケッチ続けよう!

We have so many things/scenes/emotions in life that we can't take photos. 
Happy sketching!
My dog will live on the book forever!
大変失礼ながら、じつは同い年 We were born in 1969. Thank you!

Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts

Sketchbook Exhibition in Yokohama: A Glimpse into 27 Artists' Visual Diaries

USk Japan sketch meet up at around Shin-Okubo 10月21日(土)